Jumaat, 27 Februari 2009

Pengenalan 2: Seni Cetak Sutera Saring Berkembang

Pengkajian terus berkembang dari satu lapisan cetakan ke dua lapisan cetakan dan kini apabila ianya telah terhasil, lalu lapisan tersebut telah di tambah hinggakan ianya menghasilkan satu hasil karya yang berlapis-lapis dengan tujuan untuk menambahkan kekayaan terhadap permukaan. Kadang kala permukaan yang kaya dengan jalinan demi jalinan akan menjadikan karya tersebut menjadi matang. Matang dari segi persembahan dan juga matang dari segi pengkaryaan.


AzianTahir 3: 'Kedai Makan, Nescafe, Petronas dan Camel'

Sutera Saring dan Stanceling

24" x 35"


Lihat sahaja pada karya diatas saya telah berani mencampur-campurkan berbagai-bagai jalinan yang bukan sahaja bertugas sebagai sokongan malahan jika dilihat secara menyeluruh ia sendiri merupakan peranan utama didalam karya ini dan akhirnya yang lain-lain itu seumpama peranan sampingan yang hanya melengkapkan sesebuah karya.

AzianTahir4: 'Art Gallery'

Sutera Saring dan Stanceling

8" x 12"

Karya diatas ini pula sekadar memberi satu rasa, rasa terhadap penindanan cetakan terhadap warna-warna yang menjadi sebuah latar didalam karya. Namun ianya tetap sama kuatnya dengan apa yang ada sebagai imejan keseluruhan dari media sutera saring itu.

Rabu, 25 Februari 2009

Peringkat Awal - Pengenalan Cetakan Sarigraph

Saya yang lebih cenderung kepada penghasilan karya yang berasaskan dari penggunaan teknik seni cetak sutera saring. Pada asalnya saya ingin menghasilkan karya dengan niat untuk menkaji kesan-kesan yang berlaku terhadap permulaan sesebuah karya, lihat sahaja pada karya yang pertama ini, gabungan dua teknik asas dalam seni cetak serigraph diguna pakai untuk menjadikan ianya sebuah karya yang ringkas tetapi padat dengan maksud.

AzianTahir1: 'BSN'
Silk Screen and Stanceling
12" x 24"


Lihat sahaja pada karya diatas kedua-dua teknik tersebut telah menghasilkan sebuah karya yang nampak berkesan dan menarik.



Penggunaan teknik yang bersesuaian selalunya akan menghasilkan karya yang menarik. Namun begitu pengisian karya itu juga penting supaya penyampaian yang cuba dilakukan dapat disampaikan dengan jelas. Kita bukan sahaja perlu memikirkan permasaalah teknik malahan permasalahan pengisian juga perlu kerana ianya sememangnya berkait rapat antara satu sama lain. Ini adalah kerana kita bukan sahaja berhubung kepada diri sendiri tetapi kepada orang lain.

  • AzianTahir 2: 'Melaysia: Terpersoana ke mana jua'
  • Silk Screen and Stanceling
  • 24" x 36"

Bagi karya kedua ini pula, saya telah memulakan penggunaan yang lebih dari yang sebelumnya. Dimana saya telah mula mengabungkan element-element persembahan didalam karya. Penggunaan imajan-imajan yang berhubungkait telah diguna untuk membina karya yang menarik dan maksud yang tertentu. Karya ini dihasilkan seolah-oleh sekeping sampul surat yang telah dipos kepada penerima dengan gambaran bangunan-bangunan Kolonial yang berada di Kuala Lumpur ianya seolah-olah satu kenang-kenangan yang terpahat didalam hati si penerima.