Jumaat, 27 Februari 2009

Pengenalan 2: Seni Cetak Sutera Saring Berkembang

Pengkajian terus berkembang dari satu lapisan cetakan ke dua lapisan cetakan dan kini apabila ianya telah terhasil, lalu lapisan tersebut telah di tambah hinggakan ianya menghasilkan satu hasil karya yang berlapis-lapis dengan tujuan untuk menambahkan kekayaan terhadap permukaan. Kadang kala permukaan yang kaya dengan jalinan demi jalinan akan menjadikan karya tersebut menjadi matang. Matang dari segi persembahan dan juga matang dari segi pengkaryaan.


AzianTahir 3: 'Kedai Makan, Nescafe, Petronas dan Camel'

Sutera Saring dan Stanceling

24" x 35"


Lihat sahaja pada karya diatas saya telah berani mencampur-campurkan berbagai-bagai jalinan yang bukan sahaja bertugas sebagai sokongan malahan jika dilihat secara menyeluruh ia sendiri merupakan peranan utama didalam karya ini dan akhirnya yang lain-lain itu seumpama peranan sampingan yang hanya melengkapkan sesebuah karya.

AzianTahir4: 'Art Gallery'

Sutera Saring dan Stanceling

8" x 12"

Karya diatas ini pula sekadar memberi satu rasa, rasa terhadap penindanan cetakan terhadap warna-warna yang menjadi sebuah latar didalam karya. Namun ianya tetap sama kuatnya dengan apa yang ada sebagai imejan keseluruhan dari media sutera saring itu.

2 ulasan: